Worden observaties tijdens STEM-activiteiten in de les meegenomen in studieloopbaanbegeleiding (o.m. opname in leerlingvolgsysteem)?

Vooruitgangsportfolio

Een voorbeeld van een vooruitgangsportfolio uit Dochy et al.

“Meetkundeportfolio: Leerlingen moeten het bewijsmateriaal verzamelen dat hun vooruitgang voor meetkunde toont. Het kan gaan om oefeningen in het werkboek, huistaken, proefwerken, … Het gaat dan wel enkel om die taken die aantonen dat de leerling inderdaad vooruitgang geboekt heeft. De leraar legt uit dat vooruitgang kan betekenen dat de leerlingen bijvoorbeeld minder fouten maken, minder tijd nodig hebben om iets op te lossen dan voordien of in minder tussenstappen tot de oplossing kunnen komen. Bij de gekozen werkstukken schrijven de leerlingen stukjes commentaar over hun leerproces, zoals: ‘Op deze huistaak maakte ik al heel wat minder fouten dan ik in de klas maakte bij het oplossen van de oefeningen in mijn schrift’. De leraar vraag ook om zichzelf te beoordelen: ‘Ben je tevreden met de vooruitgang die je gemaakt hebt?’, ‘Had je nog beter gekund?’, …”

Goede feedback

Kenmerken van goede feedback:

• Het wordt gegeven binnen een vertrouwensrelatie tussen de feedbackgever en de feedbackontvanger.
  • Het wordt gegeven in de vorm van onderhandeling en co-constructie.
  • Het is niet gericht op de eigenwaarde van de leerling, maar op het leren zelf.
  • Het wordt gegeven wanneer de leerling klaar is om het te ontvangen, omdat het in overeenstemming moet zijn met hun eigen waarden en doelen.
  • Het is gebaseerd op waardevolle criteria.
  • Het moedigt de leerling aan.
  • Het benadrukt de positieve resultaten, zowel in het verleden als in de toekomst.
  • Het stimuleert de leerling om actie te ondernemen om de huidige voortgang voor te zetten of te verbeteren.
  • Het streeft naar duurzame veranderingen in het denken van de leerling, in plaats van het ‘snel repareren’ van de huidige taak.
  • Het laat de leerling reflecteren op hun eigen leren zodat ze er controle kunnen over nemen.
  • Constructieve feedback moet worden gegeven tijdens discussies en praktische taken.
  • Leraren moeten alleen feedback geven, zonder het geven van punten.
  • Leerlingen kunnen op de feedback van de leraar reageren door hun eigen gedachten en het bewijs van veranderingen die zij hebben gemaakt neer te schrijven.
  • Het geeft de leerling informatie over hoe goed hij presteerde en hoe hij de volgende keer eventueel nog beter kan presteren.